Powered By Blogger

Monday 8 April 2013

Padang Bukit Tinggi - day 1

Trip aku yang ke 2 ke sini setelah trip pertama june 2012.
Day 1 ( 28/3/2013 ~ 31/03/2013)
Trip selama 4H 3malam. ni ada lah seramai 11 orang termasuk aku..Kali ni aku pergi dengan kazen, saudara dan kawan-kawan opis lama tempat aku kerja di bangi..sebab kan ni ada lah trip ke2 aku ke sini..jadi rasa keterujaan tu ada kurangg sikit..tapi tetap seronok melayan kerenah kawan2 yang lain..semuanya memang steady n happening ....
Seawal pukul 5 pagi Mr F telah menghantar aku, Illa (kazen ) dan Nat ke LCCT .Mereka  berdua telah datang dan bermalam kat rumah aku  sehari sebelum kami terbang...heheh
Manakala pak cik n makcik, shahiza n bad, mar n mas, hani n hana menunggu kami di LCCT saja..semasa di balai perlepasan penuh sesak dengan  manusia nak pergi holiday sama macam kami kot...dekat 15minit  juga kami di area imigresen dan juga tempat scanner...
Beg pak cik pulak telah terlebih had bagasi , walaupun aku telah mengingatkan kat masing2 supaya jangan bawa bagasi terlebih 7kg (hand carry) ..tapi dia punya 11kg..heheheh , aku terpaksa memasuk kan pakaian mereka ke dalam bagasi aku..pagi ini pekerja AA sangat2lahh straight...semua hand carry di timbang nya..pppspfppsppsb...
Tepat pukul 7.20am kami pun terbang di awan biru..setelah mengisi declaration form dan departure n arrival card dalam flight, lebih kurang 45minit kami telah mendarat di lapangan terbang minangkabau..kejapp jek..cam nak g penang joo..hihi

isi lah form ni siap2 atas flight

di atas ruang udara minangkabau, gunung apa tu??

Urusan di kaunter imigresen minangkabau adalah slow, walaupun ada 2 kaunter untuk foreigner dibuka..
Setelah semuanya selesai , keluar saja dari pintu ketibaan TG Aldi  telah siap menunggu kami..
kalau korang baru pestimer ke sini,  aku cadang kan korang gunakan TG..sebab jarak satu tempat ke tempat yang lain adalah jauh.. pastu TG akan cerita kan lagenda setiap tempat yang kita lalui ....contoh dari Padang ke Bukit Tinggi pun dah memakan masa 2 jam ooo,

Tour Guide aka Supir  Aldi
kalau korang nak ke sini , aku rekemen kan TG ni..orang nya sangat2 baik , jujur, sabar dan boleh nego harga..sbb dah 2 kali aku berurusan dengan dia ni, memang aku puashati sangat dgn service beliau...ini bukan aku je yang cakap tapi kawan2 dari 1st trip dan 2nd trip pun tak de komplen pasal dia..puji lagi ada, Tapi klu korang nak si Aldi ni yg guide korang kena booking dia awal2 okehh, klu lambat dia akan pas korang kat kawan2 dia, tapi kawan2 dia pun aku dengar pun bagus gak service nya....hehheh tak mau citer panjang nahhh aku bagi contact no dia..
contact no: +6281363385879
 TG aldi - masih single, klu korang nak kawen dgn orang minang ni pompuan kena bg duit hantaran kat lelaki..itu adat minangkabau kat sini ..ishhh ishh tskk

Aldi telah menyediakan transport Isuzu ELF 12 seater untuk kami..ianya sangat selesa dan masih baru, di setiap seat dia menyediakan 1 kotak welcoming food untuk kami..ada kueh mueh dan juga kekacang..sedap kueh tu dan sebotol mineral water..ihhi.

isuzu ELF warna pepell ihhi &  parabola

sedap mantap ~ welcoming food

Disebab kan masing2 tak sempat sarapan, kami berhenti makan di restoran lamun ombak...aku hanya makan nasi goreng, tapi tak sedap lah..kuat sangat bau bawang putih..yang lain ada yang order meehon sup dan juga nasi goreng...bila semua dah kenyang kami pun terus ke air terjun lembah anai... Sepanjang perjalanan nak kesana korang boleh nampak lah kehidupan orang2 kat padang ni..setiap rumah mempunyai parabola yang boleh dapat saluran televisyen seluruh dunia katanya..hhehee.

Air terjun lembah Anai (bayaran masuk 1k/sorang)
lokasinya terletak diantara laluan padang ke bukit tinggi., nak masuk sini korang kena bayar 1K rupiah/ sorang..tapi ini Aldi yang tolong bayarkan untuk kitaorang..mekasih yer..dah puas bergambar dekat 20 keping kat sini hehheh..kami pun meneruskan perjalanan ..
Aku minta Aldi stop kan kami di kedai sulaman pertama iaitu Saisuak bordir..kat sini aku membeli  telekung kiriman jiran aku...yang lain2 mencuci mata saja..harga kain2  nya agak mahal..selepas itu kami ke pusat dokumentasi minangkabau..

Pusat dokumentasi minangkabau (bayaran masuk 4k/sorang)
Di sini korang akan diberi  penerangan mengenai asal usul negeri minangkabau, apa itu rumah gadang, siapa yang tinggal di rumah gadang dan kenapa senibina rumah minangkabau ini senget dan tidak menggunakan sebatang paku punn, semua dia akan citer, korang kena dengar untuk 15minit ..hhhehe selepas tu korang boleh ler mencuba pakaian tradisional orang2 minangkabau dengan bayaran 50K/ sorang..kalau korang suruh diorang mekap pun bolehh..hahahah
pak cik n mak cik, iza n bad, nat n illa mencuba pakaian tradisional tu..aku hanya tengok je,...sbb dulu dah penah pakai ..yang lain jadi photographer jee..klik sana klik sini hampir sejam setengah, cuaca pulak sangat panas..jadi kitaorang pun dah lapar semuanya..bila semua dah naik bas , aku nampak mak cik n pak cik tak de..eehhh mana pulak diorang ni, x abis berfoto lagi ko..rupa2nya makcik pitammm...panas sangat pakai baju berlapis-lapis dan perut dah masuk angin ..kesian..maka teruslah kami semua singgah di Rumah Makan Pak datuk..

Rumah Makan Pak Datuk
Disini memang di sediakan masakan padang, Lauk akan di hidangkan depan korang penuh semeja..TAPI korang boleh pilih lah nak makan yang mana satu, kerna bayaran akan dikenakan pada makanan yang korang dah usik je,..kalau tak nak jangan sentuh dan ketepikan saja..masa ni mak cik dah okey sikit, sebab sampai sini terus dia mandi basuh kepala ..baru sejuk katanya, lega aku...risau ooo ini 1st day tau..lambek lagi nak balik haa..setelah masing2 pun dah kenyang kami terus ke pandai sikek

Pandai Sikek
pandai sikek ni adalah perkampungan yang buat tenunan dan pertukangan kayu yang sangat2 femes , hingga dekat duit Rupiah pun ada diabadikan perkampungan ni..kat sini aku terus ke kedai satu karya, walaupun banyak lagi kedai2 yang lain sekitar situ..Mar, hani, hana, mas, pak cik , makcik memborong shawl kat kedai ni,,aku cuma beli sehelai jubah dan 2 helai T shirt untuk kakak aku kat sini, ingat nak belikan sehelai baju batik utk Mr F, tapi size nan hado yang ada sampai size XL tapi kecik jer aku tgk size tu...sian laki denn tu la godang sangat heheh,... masa ni hari dah pukul 4pm++ wib , so Aldi cadangkan supaya kami balik ke hotel untuk check in dan istirehat sekejap...zasssss terus lah kami menuju ke hotel Bunda.
                                          perkampungan pandai sikek

Baju batik yang tak de size utk Mr F

Hotel Bunda bukit tinggi
Hotel ni aku suruh Aldi yang bookingkan untuk kami...aku ambil 5bilik. 1 bilik tambah xtra bed.bagi aku hotel ni betul2 selesa, ada aircond (ini penting bagi aku) walaupun ramai cakap BT ni cuacanya sejuk..tapi bagi aku sama je dgn cuaca kat Nilai negeri sembilan hahhah panehh je, 1st trip duluuu aku dok Nikita hotel, bilik yang aku dok tu x de aicond dan bau hapak ...menyampah tull..kali ni aku suruh dia booking hotel ni..lagipun hotel ni baru buka , belum sampai setahun pun umurnya..Breakfast pun sedap dan banyak menu, yang bagus hotel kat BT ni memang ada di sediakan Alquran dan sejadah di setiap bilik, nak dengan tak nak jelah menjalankan tanggung jawab masing2 kan.. mmmm.okey setelah melurus kan pinggang , kami pun turun ke lobi..sebab nak ke pasar atas..saja je cuci2 mata, sebab masa ni dah pukul 6ptg wib kedai2 kat  pasar atas tu dah  tutup, tak pelah kita berfoto2 ye adik2 hakakk..

Pasar atas, jam gadang
Kat pasar atas ni lah terletak nya mercu tanda bukit tinggi ni iaitu Jam Gadang, kalau nak tau asal usul jam gadang korang tanya wikipedia hhee...di sekeliling jam gadang ramai je peniaga2 menjual Telekung, T shirt dan cenderahati BT, mainan dan macam2 lagi lah..kat sini juga di sediakan kereta kuda kalau korang nak bersiar2 sekitar BT ni..dulu aku dah penah naik, 50K / satu kereta kuda yang boleh diisi dengan 3 orang ikut size korang lah..kalau badan besar boleh naik 2orang jer..tapi semua tak mau naik jadi cuma klik2 gambar je dgn kuda2 huhuhu kat sini aku belilah jagung rebus...tapi rasanya adalah tawar hebeh tak sedappp...sib baik 10K 3 btg..pastu yang lain2 pun membelilah telekung2, Tshirt2 dan cenderahati...hari pun dah mendung, perut pun dah lapar balik,, aku tanya diorang nak makan apa..aku cakap jom try pizza nak..klu korang nak tau pizza kat indon ni sedap ,,lain rasa dari pizza kat sini tauu..hhehehee..
mak cik n pak cik order nasi (Pizza kat sini ada menu untuk nasi okey) sbb pak cik mmg kena makan nasi , klu tak gastrik hehe, aku dan yang lain2 order set pizza makan share2, harga pizza kat sini pun tak semahal kat malaysia yer..sangat2 berbaloi lah makan pizza di indonn ..heheh.. dah kenyang kami pun keluar lah ..buka2 pintu hujan lebattt daa..lebat sangatttt..ingat nak ke pasaraya Ramayana..tapi yang lain2 cam tak nak, sbb memasing nak tgk kain sulam..tapi aku dah salah info dgn si Aldi teruslah kami di hantar balik ke hotel..tak pelah esok masih ada kann...kita sleep2 dulu esok kita g tengok kain sulam yerrr..hehheh..ZzzzzZZZzz kita tido duluu..