Powered By Blogger

Sunday 14 April 2013

Padang Bukit Tinggi - Day 3

Hari ke 3 kami di bumi minangkabau ni..
Pagi ini kami akan check out dari Bunda hotel BT dan akan bermalam untuk 1 malam di Padang.
Aku dan yg lain bawaklah beg kami semua turun ke lobi, selepas itu kami ke dining hall untuk sarapan buat kali terakhir di sini..hehhe
Selepas sarapan kami berjalan di sebelah hotel , kerana kat situ ada peniaga2 yang meletak kan jualan mereka..macam2 yang dijual, dan yang paling banyak sekali adalah telekung sulam..aku sempat lagi membeli telekung sulam sebanyak 4 pasang dgn harga RM100 jer..murah kan..sulaman n kain nya pun cantik dan kemas...ada juga di jual beg crostich, baju dan cenderahati..rajin diorang ni meniaga, patut lah kalau orang minang kat malaysia rajin bisnes kann,..,
Destinasi pertama kami pagi ni adalah ke panorama lubang japang..

Lubang japang, ngarai sianok.
nak masuk sini korang kena bayar 8K/ sorang..kat sini ada terowong peninggalan jepun masa dahulu.
kalau korang nak masuk terowong tu pula akan dikenakan 5k/sorang , ini adalah bayaran upah TG yang jaga terowong ni, kira diorang akan cerita pada kita kisah di sebalik terowong ni, tapi kami semua tak masuk lah..malassss heheh

great wall n ngarai sianok
kat sini juga korang boleh nampak ngarai sianok (grand canyon), Great wall Bukit Tinggi  ( baru di bina pada tahun ini) kat sini pun terdapat kedai2 menjual cenderahati seperti replika rumah minangkabau, lukisan2 dan macam2 lagi lah..... aku dan kawan2 pun belilah replika rumah minangkabau dengan harga RM8, diorang pun belilah lukisan berharga RM2 sekeping, murahhhhhhhh nyaa..kalau korang datang sini tak cukup rupiah jangan risau okehhh...kat sini diorang memang terima Ringgit Malaysia juga..hampir 2 jam setengah kat sini , kami pun bertolak menuju ke Tasik Maninjau..

On d way ke tasik ini , Aldi memberhenti kan kami di perkampungan Koto Gadang, di sini ada pertukangan perak, tapi sayangnya kedai tu tutup....pffxxgjhj. grgrrgr tak pelah ..jom kita terus ke Tasik Maninjau ye akak..eh eh eh.. tapi sekali lagi kami berhenti di kedai kain sulam Lindungan Bulan, sebabnyaaa kawan2 aku masih lagi tak puas bershopingg..jadi mereka pun mula lah lagi sekali membeli kain2 sulam, baju kebaya dan telekung  kat sini...dah abis semuanya soping2 kat sini kami pun terus lah menuju ke Tasik maninjau..

Tasik maninjau
Sebenarnya tasik ni mempunyai lagenda nya, kalau korang goggle mesti jumpa kisah tasik ini ok..aku is malas nak menaip, kalau nak juga dengar pegi lah ke BT ni mesti TG akan citer kisah nya okehhh...
permandangan kat atas ni memang cantik lah...ibarat air tasik n langit biru tak de pemisah ...
kat sini Aldi suruh kami cuba rasa apam labu, semua org pun merasalah..sedapp sedap, tapi aku lepas makan naik je bas rasa meloya, seram sejuk badan aku, sendawa sampai nak termuntah...mungkin angin kot..

sawah padi bertingkat mmg banyak di sekitar Bukit Tinggi
apam labu ni lah yg buat aku meloya

sampai je kat Rumah Makan Pondok Selero Keluarga , melambak muntah aku dalam toilet...aiseymennnn..
terus lah semuanya makan kat tengahari kat kedai ni...makanan nya makanan padang lagi lahhh....lauk2nya nampak sedap, tapi selero aku dah tak de pulakk...aku makan nasi sikit , tu pun rasa pening2 je lepas tu...hahah..mula2 aku dok pesan kat kawan2 supaya makan lebih masa breakfast sbb jalan nak ke tasik maninjau ni  bengkang bengkok..ada sampai kelok 44 ( selekoh 44), last2 aku sorang je yang pening dan muntah2..(hazab kau kannnn )...pfxfzfzfxfxffz

Selesai makan kat sini , kami teruskan perjalanan balik ke padang, kali ni Aldi membawa kami mengikuti satu jalan , nama daerah tu Kecamatan MALALAK ( klu tak salah aku lah namanya ni)..dia cakap ini salah satu jalan short cut untuk sampai ke padang..kawasan ni sejuk jer, kabus tebal di sepanjang daerah ini, kereta pun tak banyak melalui kawasan ni, klu malam konfem seram kott...aku rasa macam jauh sangat pulak nak sampai pekan Padang, sbb trip yang dulu kami tak ikut jalan ni...dekat 3 jam baru lah kami sampai di Padang...phewwwww sakit montot, sampai jer kat padang memasing g carik toilet hahahh, kazen aku si illa pulak melambak muntah kat sini...mmmm makan lagi apam labu tuu..hehhe..
sesudah selesai urusan masing2 , kami terus ke Batu Malim Kundang..kena tempoh 1 jam perjalanan lagii....
                                        jalanraya di daerah malalak on d way  ke padang.

Batu Malim Kundang
Aku yang beriya-iya nak datang sini, sebab nak tengok batu yang menyerupai orang tu, rasanya macam tak lengkap pulak percutian ke sini tanpa melawat batu tu , ihhi..sampai kat sini hari dah pukul 6.30pm wib, dah senja..memang ada lah batu yang menyerupai manusia, kalau kat malaysia kita panggil kisah Tanggang anak derhaka, korang penah baca tak citer pasal si tanggang ni,? rasanya semua pun tau kot, yang mana si Tanggang telah disumpah menjadi batu oleh ibunya sebab derhaka., dah kaya , dapat bini cantik malu nak ngaku mak nya yang miskin ..kan kuang ajaaa tu kann..mmg patut lah di sumpah jadi batu...klu aku, aku sumpah jer jadi emas...baru kayoooo.. lepas tu perut dah lapar , jom lah balik ke padang..
sampai jer kat Padang , dah lapar jom pi makan ikan bakar...

inilah batu malim kundang yeayy...
Kedai Makan Palanta Minang
Sedap sangatt makan kat kedai ni..semua nya menu bakar2..ada sotong bakar, udang bakar, ikan bakar..aku order semua yang aku tulis tu..hehhe, belakang tempat duduk kami tu adalah pantai padang, tapi dah malam tak nampak lah pantai tu, cuma dengar deruan ombak yang memukul pantai je lahh...sambil makan sambil dengar pengamen ( pemuzik jalanan) menyanyikan kan lagu...perghhhhh suara pak cik penyayi tu mmg besttt rr ibarat bakat bukan sekadar rupa atau kalau dia masuk kilauan emas mesti menanggggg nihh... makcik suh dia nyanyi lagu brorey marantika - Biarlah bulan bicara sendiri..mmg malatopp korangg ..dan jangan lupa bagi duit Tip tau..heheh.
Bila semua pun dah kenyang n happy , Aldi bawa lah kitaorg pusing2 pekan padang tu , masa ni hujan lebat, tapi kitaorang masih gak nak g tengok tempat jualan telur penyu..tengok jer lahh , beli tak mau..dah dah jom balik hotel..letih oooo

Edotel Bunda Kandung
Kali ni aku stay kat sini pulak untuk semalam, dulu aku duk Bunda hotel padang.. Edotel ni bilik dia memang luas lah, klu nak bandingkan dengan bunda hotel tu ...tapi aku lebih suka dok bunda kot..dah masuk kan beg  semua dalam bilik..tiba2 black out, hampehhh tull buat seram aku je...kalau korang nak tau kat Padang Bukit Tinggi ni diaorang akan OFF kejap electricity..pastu ON balik..motif dia aku tak tau..ok lah kita tido dulu, sbb pagi2 esok sudah mau ke bandara..Flight balik KL pukul 8.20am wib..

Setelah bersarapan ala kadar, lebih kurang pukul 7.am wib kami pun terus ke airport..Aldi yang menguruskan check in bagasi  dan membuat bayaran Airport Tax 75K/sorang untuk kami semua.
urusan check in bagasi tak de yang terlebih KG,  ...Alhamdulillah..
 Bye-Bye padang bukit Tinggi..nnt aku datang lagi...In sya Allah..

Trip kali ni kami tak banyak singgah kedai2 kain sulam, tak sempat makan kue bika, tak sampai ke kelok 44, nasib baik 1st trip dulu aku dah penah sampai , tak delah rasa terkilan sangat..

pic dgn kekawan 1st trip makan kue bika

cara bakar kue bika

citer pun abisss ... 4H3M di padang bukit tinggi.

1. Trip ke tige kami nak mkn kue bika ngn nak pegi kelok 44 plakkkkk...

2. Assalamualaikum...
    Salam dari BUKITTINGGI PADANG..Yang biasa di sebut dengan nama MINANGKABAU..
    Salam juga dari saya..ARMAN bukittinggi..bergerak di bidang pelancongan sebagai tour guide dan driver..

Saya.nak tumpang promosi kat sini..
    Bila ada tuan dan puan yang nak merancang untuk melawat ke bukittinggi padang..
    Tapi masih tercari cari contact untuk buat urusan..
    Jangan risau..saya boleh bantu..
    Untuk info detail nya...sila.contact saya ditalian....