Powered By Blogger

Friday 28 June 2013

Bandung trip 2013 - Day 1

as salam
 ooo sangat2 exhausted...aku baru balik dari bandung semalam 24/6 ~ 26 /6..ini kali ke 2 aku bandung, kali pertama dengan kawan2 seramai 12orang  pada 2010. Aku rasa trip kali ni  mmg puashati sangat sebab aku dapat sightseeing dan juga soping, walaupun hanya selama 3H 2M kira 2in1 , walaupun perancangan awal hanya nak soping2 sampai lebamm ..hehehhe
oklah aku cerita sekali lalu saja..memandangkan dah  ramai orang dan blog2 tulis pegi bandung..

Day 1 - 24/6/2013 6.20am - 7.20am (WIB) KUL -  BDO (AA tiket RM92 return)
Seawal pukul 4.00am Mr.F dah hantar aku ke LCCT. Sesampai di LCCT lebih kurang 4.45am aku terus ke marrybrown jumpa sal & damia yg tiba lebih awal dari aku, 15minit kemudian lynn pun sampai.
kami ke bandung seramai 4 org saja .
Sampai di bandung cuaca cerah..tak macam malaysia yg teruk di landa jerebu...
keluar dari pintu ketibaan supir kami, iaitu pak udin telah menunggu..hheheeh..kali ke-2 aku guna khidmat supir ni... orangnya berumur 53 tahun, servisnya memang bagus dan mantap. melayani karenah kami dari pagi hingga ke malam dengan harga cuma 400K / sehari (petrol, parking), makan pun dia tak mau join kami.., Tip pun seikhlas hati korang lah..tak de dia minta2 ke apa ke...memang baik sangatt okehh..
kalau korang nak ke bandung aku mmg rekemen pak udin ini ..OOppss rate 400k/sehari ni sebelum kerajaan indon naik kan harga petrol tau....sebab kitaorg dah deal dgn dia sebulan sebelum pergi..maka kita dapat rate tu...mungkin lepas ni korang kena bayar lebih sikit kot..hehehehe
                                                                pak udin & wife

Tangkuban perahu (8am - 1pm WIB)
Kerna kami sampai awal pagi di sana dan telah pun siap sarapan nasi lemak dalam flight, mula2 kami ingat nak melontar rupiah terus di pasar baru... tapi setelah berbincang dgn supir maka dia cadangkan yang kami ke Tangkuban Perahu saja dahulu..sbb Damia n Lynn belum penah pergi, jadi aku n sal pun setuju saja..klu tak kami nak pegi esoknya ke Tangkuban Perahu ..tak pelah kita jalan2 santai dulu ambik mood hari pertama..fee entrance 50k/sorang, dan 15k/mobil. Supir kami pesan awal2 jangan beli apa2 dulu di sini , sbb mahal..jadi aku cuma beli baju kait = 1(30K) , jagung bakar (10K) tapi mmmg sedap lahh lemak maniss rasanya..dan sttrawberi 1 pek (40K) supir kata mahal..tapi bagi aku ok lah harga tu..sebab strawberi tu mmg maniss berbaloi2...kat atas ni kami 1 jam je..pastu terus ke pasar baru, tak sabar kauuu yer...hehehhe
                                                                               us
aku
                                        kami berlatarbelakang gunung tangkuban perahu
Pasar baru...(1pm ~ 5pmWIB)
jalan nak ke pasar baru ni mmg sentiasa jem (macet -bahasa indonnya).sampai di pasar baru kami terus keluar , kami mula dari Dasar 1 dahulu..ok untuk pengetahuan korang pasar baru ada 7 tingkat tak salah aku lah..(klu salah sorry yek) ..supir tu aku suruh dia terus naik ke Lantai 5 cari parking..hehehehhe
mula2 aku cari telekung lah kan..rembat lah telekung dalam 10 helai..harga telekung kat sini bermula dari 40K kalau beli baanyak lagi dapat murah lah..ikut skill tawar menawar dan juga kualiti.. kawan2 yg lain beli kain2 sulam  harga sepasang mmg murah sangat 3.5mtr bidang 60" = RM35, diorang abis berjuta2 kat sini tapi aku tak ada beli sepasang pun hahaha..sebab hujung bulan 3 aritu aku dah beli kain sulam kat padang bukit tinggi ..sama je harga kain2 sulam ni kat indon ni..hihihi
lunch kami makan ikan gurame bakar di lantai 6, sedapppp sangat okehh....macam ala2 food court lah..

sambil makan mata melilau tengok handbeg kat kedai2  yang melambak di tingkat 6 tu hehhehe...selesai makan kami terus ke kedai handbeg ...kawan aku beli beg FURLA ..katanya sekarang femes brand tu..ye ke korang? kat online jual sampai 2 ratus lebih katanya...kat sini cuma RM90.++ saja. ontah lah..aku pun rembat gak lah 1 handbeg (rambang mata kekdahnya)  ..awas ni bukan kulit yer handbeg2 kat pasar baru ni semua tak ori cuma AAA gred sajork..nak kulit asli pegi kat jalan CIBADUYUT..heheh ni esok kitaorang terjah... pastu kami ke kedai sir cinta lantai 7 , kat sini lagi sekali kawan2 aku beli baju kebaya sulam untuk budak2 ..murah okehhh RM50++ rasanya ..sbb aku tak beli aku tak berapa ingat..aku beli baju kerawang ada sulam bermanik + inner labuh untuk mak aku kat sini RM35. setelah penat dan puas semuanya kat sini..kami ke TOKO 3..
                                                   tekun memborong kain sulam
                                                                      Beg Furla
TOKO 3.. (5pm - 7pm WIB)
kat sini aku beli seluar jeans Mr F dan jugak untuk aku..harga seluar levi's kat sini RM160 sehelai..murah lah original katanya..kalau LEE copper lagiii murah ..banyak brand jeans kat sini...tapi di sebab Mr F ni size 40..susah gak lah nak cari seluar dia tu..grgrgr..beli lah baju hard rock kat sini 2 helai..dah cukup lah ... lyn memborong seluar jeans dekat 10 helai kat sini.( dasyat kau lynn )..keluar jer dari Toko 3 ni..supir tanya mau makan di mana..kami cakap The stone hahaha..
aku n sall mmg nak sangat ke sana..nak layan live band..ahakk....zassss

The stone cafe (8pm-11pm wib)
sesampai kat sini dah pukul 8 lebih...nyaman jer kat atas ni..angin bertiup sepoi2 ..sambil boleh nampak seluruh kota bandung di limpahi cahaya neon..makanan kat sini bagi aku biasa2 saja, dan harga agak mahal.
aku order pisang goreng cheese (not bad lah) 20K , chicken cordeon bleu (69K) dan pink guava juice (24K), kawan2 aku yang lain order set lain2 jadi kami makan semualah..nak merasa semua menu kekdahnya...hehheh tepat pukul 8.45pm ada lah diorang buat live band kat sini kumpulan SideKick nama ..perghhhhhh suara penyanyi tu sedapp siotttt.... kat sini korang boleh request lagu tau..free tak yah bayar..hahahahah..aku pun request lagu Firman - Kehilangan..makkk oiiiiiii syanduuu merduu suara singer tuuuu  hahhah..lepas tu kawan2 aku yg 3 orang tu pulak minta lagu lagi hahhaha...tapi korang leh minta lagu2 indon n lagu inggeris jer lah..sbb dia cakap camtu ..klu mau request lagu , bisa lagu2 indon saja..hehheheh..
lepas tu kami pun bergambar lah dgn band tu..hahhaha hoverrrrr sesangat okehh siap minta facebook lagi dan singer tu sangat2 sporting, siap cakap lagu ini di tujukan khas untuk gadis2 dimalaysia yg request lagu ini ...( hahah gadis sesangat lah - dah koyak 4 okey)  hahhha....blom jumpa dgn artis indon lagi tu....kwang kwang kwangg..

us & win.sidekick
dekat kul 11pm baru lah kami balik kat unik hotel ..supir kami yang tolong booking kan hotel ni utk kami, bayar terus kat hotel malam tu juga..senang (RM92.50/pernite)..takut terguna nanti masa shoping
pastu masuk bilik susun sesiap barang2 rembatan.. pastu ZZZZzzzzzz
hasil borongan 1stday

* hotel unik ni kami ambil family room - 4 orang 1bilik tu... biliknya besar, tapi suram jerr, siling kat bilik air pun banyak kulat...mmm nasib baik balik utk tido jer...klu utk bulan madu korang g pilih hotel lain lah yer...cuma yang bagus lokasi hotel ni dekat dgn kartika sari, pasar baru, airport DLL.