Powered By Blogger

Saturday 29 June 2013

Bandung Trip - Day 3

sambungan
Day 3 - last day
Hari ni kami akan ke kawah putih., dan kami akan check out pagi ini juga..pukul 7.00am kami dah bawa segala bagasi yang beranak pinak ke lobby..selepas letak bagasi di lobby , kami pun ke kartika sari yang hanya sepuluh langkah dari hotel unik.. sebelum tu singgah dulu borong T shirt bandung lagii depan kartika sari ..kat kartika sari  kami beli kueh muih untuk bekalan makan dalam van nanti..tapi semunya tak sedapppppppp semua manis2 .karipap manis, ooooo tak boleh masyukkkk ...loyaaa. kalau mau pedas gigit cili api yg di letakkan atas kueh tu...erkkkk x sukerr okehh..
                                                   kueh kat kartika sari x sedap

Kawah putih (9am - 14.00pm)
Sepanjang perjalanan ke kawah putih aku dapat melihat kehidupan orang2 kampung disini, yang susah sangat susah, yang kaya sangat2 kaya...permandangan di kiri kanan jalan sungguh cantik , ada sawah
gunung ganang cuaca nya pun nyamannn sekali..suasana nya mengingatkan aku di Padang Bukit Tinggi ..
sampai jek kat sini, semua g toilet...air pipe sejuk macam air batu..terkejut den ha...

gigih demi sesuap nasi
                                                             wajah2 keriangan
                          semua kena pakai baju kotak2 termasuk pak supir hehe

hihihi

kat sini ada jual face mask..tapi aku n kekawan tak beli pun ..permandangan kat sini cantik sangat..air dia warna biru turquiose ..tapi bau sulfur tu kuat sangatttt...sakit n kering jer tekak, dan terbatuk2 ..korang g sini kalau ada yg sakit asma hati2 tau..sal n damia cuma tahan 10minit je kat sini lepas tu diorang tunggu kat information kaunter, tak tahan sakit dada..aku pun sebenarnya tak tahan ..tapi ku tahan kan ajee. masa ni ada sorang budak perempuan pengsan ..diorang bagi bantuan oksigen kat dalam information kaunter tu..
lepas tu kami turun ke gerai2 jualan yang ada disini..aku pun beli lah stoberi 1 pek = 15k murahhh tapi rasanya masam sikit..sebenarnya aku takut jer nak beli banyak2..sebab takut tak lepas kat imigresen ..kalau aku tau boleh nak je aku beli 10 pek..anak kembar aku suka sangatttt stoberii..
                                              stoberi fresh baru petik - 1 pek 15K sajork..
.hampir 1 jam kami lepak2 kat sini., kami pun pulang semula ke bandung.sesampai kami di bandung .lagi sekali kami makan kat tempat makan semalam iaitu restoren ayam penyet surabaya..kekekk..

pasar baru lagi...
lepas makan aku , sal n lyn ingat nak ke pasar baru lagi sekali utk kali terakhir , sal nak beli tudung, aku pulak nak beli baju krawang bersulam batu utk kakak aku...supir cakap boleh jer sebab flight kami pukul 19.20pm wib , ada masa lagi 3 jam...kali ni supir tak hantar sampai ke pasar baru, dia turunkan kami tak jauh dari pasar baru sbb jalan di depan pasar baru sangat2 jem waktu tu.., sepanjang berjalan kaki ke sana , sempat lah lyn n sal membeli anak patung barbie dan set pakaian. anak patung tu RM3 rasanya..aku tak beli pun..heehhe.sampai kat pasar baru aku terus ke Sir Cinta untuk beli baju untuk kakak aku, lyn pulak beli kain sulam lagii...bila aku n lyn dah selesai pilih kami terus ke lantai 1, kat sini lyn dan sal beli shawl n tudung..hampir 1jam setengah kat sini kami pun terus ke van supir..Damia tak ikut sebab sakit perut katanya...
Masa masih ada lagi...duit pulak dah tinggal duit tax saja..nak ke FO kami dah tak larat manakala duit soping2 mmg semua dah abisss... nak ke airport, nnt boring pulak sebab jam baru pukul 4.30pm..lepas tu pak udin mempelawa kami ke rumah nya...mula2 kami malas lah kan,takut menyusahkan supir kami tu ..kesian lah.kan..tapi dia beriya-iya jadi kami pun setuju..lagipun aku n sal dah 2 kali guna khidmat pak udin ni, dan selalu juga bertanya kabar dalam FB kiranya macam dah sedara dgn dia..rupa-rupanya kampung  pak udin dgn airport cuma 5 minit saja..hehheeh..dapat lah kami melihat kehidupan sebenar orang kampung di indon yang selalu kita lihat di dalam sinetron aje..
kampung Kel pajajaran kec cicendo bandung

rumah pak udin our supir
                                                  kacang parang tu homemade tau..
macam citer sinetron plak dah..
Rumah pak udin ni 2 tingkat, walaupun kecik tapi sangat bersih dan selesa..isteri pak udin menyambut kedatangan kami , lalu dihidangkan dgn jus jeruk (air limau manis) sedap sungguhhh  , kacang parang, biskut, dan rempeyek. Pak udin tinggal dengan isteri dan 3 anak lelaki nya kat sini yang no 3 sudah menjadi TG seperti pak udin yang bongsu adalah kembar lelaki berumur 12 tahun.., dua lagi anak nya sudah bernikah ..sorang menetap di abu dhabi, mana kala lagi sorang iaitu.satu2 anak perempuan beliau kerja di airport bandung..setelah hampir pukul 5.30pm kami minta pak udin hantar kami ke airport..bye bye pak udin nnt ada rezeki kita jumpa lagii....

Airport bandung.
Urusan check in bagasi dan kastam sangat lancar , Imigresen di sini baik2 senyum jerr..setelah buat bayaran tax 75K , kami terus ke boarding hall..kali ni AA flight tak delay ..tepat pukul 10.30pm kami pun sampai di lcct..
LCCT
sampai kat airport sini tak pasal2 beg sal, damia dan sal kena tahan oleh imigresen ,,kami di suruh bayar tax RM150.00 utk 3 beg..setelah kami minta kurang kenalah bayar RM50 saja..mereka cakap sesapa ke Bandung atau Vietnam pihak kastam kenakan cukai..tah apa2

..dekat pukul 1.00am aku pun sampai kat rumah..fuhhhhh penat yang amatt..selesai sudahhh 3H2M trip bandung aku n kekawan ...