Powered By Blogger

Wednesday 18 February 2015

Hari ke 3 Chiangmai

Perjalanan Selama 12 jam dari Nakhon Ratchasima ke Chiang Mai berjalan lancar... G di Sebelah ku tidur dgn nyenyak sekali...aku pula terkebil-kebil tak dapat tidur sepanjang malam.... selepas 5 jam bertolak, bas berhenti di satu kawasan RnR.. kami di beri masa 20minit untuk makan n qada hajat...tiket bas juga boleh di tukar dgn se tin air di satu kiosk menjual air.. Bas meneruskan perjalanan lagi, akhirnya tepat 7.30am bas pun sampai di Chiang Mai terminal bas...
tuk tuk kassem

Setelah cuci muka di toilet, kami telah di sapa oleh driver tuk tuk bernama kassem untuk di hantar ke hotel kami di Tawan Court hotel beliau juga menawarkan kami untuk buat tour sekitar Chiang Mai untuk hari ini.. setelah berbincang dia mengenakan 1200bath tour dengan toyota hilux nya...ok lah..Kitaorg pun setuju lah...malas mau pikir, mata kami nampak katil n nak mandi jer ni. Mr Kassem berjanji akan bawa tour pukul 10.00am..  Sampai di hotel, mmg belum boleh check in,  tapi mereka bagi kami masuk awal sbb ada bilik kosong... syukurrr sesangat laa..bilik bertiga 1000bath saja, luas,  bersih,  dan yang penting dekat dgn makanan halal dan night bazar..

Tepat pukul 10.00am kami pun keluar ke lobby,  Mr Kassem dan isterinya Mey (sbg assistant) sudah siap sedia menunggu kami,  kami beritau yg kami nak sarapan dulu sebelum tour... dia pun membawa kami ke  gerai halal...Chiang Mai mmg banyak kedai makan halal, jadi korang tak perlu risau..

sarapan nasi

Mey belanja kami rote nii...

Tempat pertama yang kami tuju adalah Karen Hilltribe village , bayaran masuk 500bath sorang, agak mahal bagi aku , disini kelihatan golongan wanita berleher panjang dan memakai anting-anting besar membuat tenunan, dan menjual souveniar,  souveniar pun agak mahal, Mey  (isteri Kassem) cakap jangan beli apa apa di sini, di Chiang Rai murah katanya..tapi kami beli juga sebiji fridge magnet sebagai kenang kenangan...hihihi.  sejam saja kami di sini..

leher pendek...

nenek lubang anting2 besar

Bersama Mey

Selepas itu kami singgah sekejap di gerai menjual strawbery yang ada di sepanjang jalan  untuk ke Hilltribe village,  kami beli buah strawberry dan asam kering strawberry. Buah nya agak masam, tidak seperti strawberry di Tangkuban Perahu Bandung..walaupun manis bersira gula...aku suka

Perjalanan di teruskan lagi, kami berhenti pula di Bai orchid and butterfly farm,  AS adalah pencinta orkid.. bayaran masuk ke sini 40bath . Segar dan besar kelopak orkid nya, As membeli baja orkid, di sini juga ada di sediakan buffet makanan , nampak sedappp jee..tapi kami hanya mampoo telan air kelapa jer..pengunjung di sini kebanyakan mat saleh, cina dan arab...

alololo..

bayaran masuk 40bath akan diberi orkid pin sebagai ganti tiket kertas.

Setelah abis sebijik kelapa sorang..ehhehe
 Kami pun meneruskan lagi tour ke Tiger Kingdom... AS dan G , tak mau masuk ke kandang,,, Maka den masuk sorang... bayaran masuk ada 3 kategori,  bergambar dgn anak harimau 550bath, big size 500bath, medium size 460bath.. aku pilih medium je lahh, berdebar- debar, sejuk kaki tangan aku dan rasa cam menyesal pun ada, tetiba teringat kat laki n anak- anak sob sob sob..walaupun ramai yang mengatakan pak belang tu semua dah di beri dadah, perasaan takut kena ngap tetap ada ...muahaha..

auummmm

ZZzzzzzZZZzz

Setelah itu kami pergi ke umbrella making center.. di sini mereka membuat bermacam jenis payung, aku beli payung hiasan kecik dan replika kayu tuk tuk..

mereka boleh juga membuat lukisan bunga2an - TB100

Hari menunjukkan pukul 16.00 pm, kami sudah tak larat lagi nak buat tour, kami menyuruh Mr Kasem menghantar kami ke hotel saja..dia memberitau ada byk lagi tempat belum pergi iaitu San Kamphaeng Road , Elephant Camp dan lain2... sudah cukup sudahhhhh kitaorang nak balik hotel la...penat rasa...

Setelah berehat 4 jam di hotel , malamnya kami keluar berjalan kaki ke night bazar dan buat massage satu badan...legaa.. massage satu badan 350 bath.

membeli bendera negara yg telah di jejaki sbb nak tampal kat bekpek..

beli sotong pedas sekor makan share

dah dah jom balik tidoo

Sampai saja di hotel, kami  terus packing beg, kerana esok  kami akan check out dan ke Chiang Rai, dan akan  bermalam di airport Chiang Mai, memandang kan flight kami ke KL seawal pukul 9.00am pada hari lusa.
Bersambung .....

1 comment:

1. bestnya trip uols..nanti nak mintak iti ngan budget boleh :)