Powered By Blogger

Monday 16 February 2015

Hari - 1 Menjejaki bunga di Jim Thompson Farm korat dan tulip Chiang Rai.

Assalamualikum....
Lama tak berupdate...
Ok sementara masih segar dalam ingatan ..meh lah aku kongsi kan serba sikit trip aku kali ni..
mana tau boleh bagi inspirasi kat korang...punya lah pening cari info untuk trip kali ni, memandang banyak info yang tak ada di dalam intenet..terutama public transport untuk ke Jim Thompsom Farm di  Nakhon Ratchasima.

Bermula 25 december 2014,  dari KUL - BKK flight AA pukul 7.50am... aku, As n G seawal 5 pagi dah sampai di KLIA 2...pukul 6.00 kami pun masuk lah ke departure hall...kami pun dengan lenggang kangkung menuju ke gate P ..sampai di gate P tengok screen, flight kami di pintu L7 ..ok lah..kami pun berpatah balik untuk ke gate L..ada lah buggy yg menumpangkan kami untuk ke L..merasalah naik buggy hahahh...sambil beborak G tengok jam dah pukul 7.10am..pasal apa diorang tak panggil2 lagi untuk boarding...G pun p tengok semula di screen ..alamakkk KUL -BKK gate P17..
mak aiiii...macam lipas kudung kitaorang berlari keluar dari gate L untuk ke P..keluar gate L , kami minta tolong buggy yang kebetulan ada di situ untuk hantar ke gate P..bukan main jauh..mencungap2 kami berlari untuk sampai ke P17...pagi2 dah marathon...kami lah org terakhir naik kapal...nasib baik...pengajaran nya..selalu lah check screen tu hoiiii....

Sampai di Don Mueng airport tepat pukul 9am ( waktu Thai). perkara yang mula - mula sekali kami buat ialah beli simkad DTAC yang boleh di guna pakai untuk Thailand dan juga Chiang Mai dgn harga 299bath...
Setelah selesai urusan simkad, kami terus keluar ambil taxi ke Chocholate Ville..
apa yang ada di sini? sebenarnya chocholate ville ni , ada lah sebuah restoran western yang tentunya tak halal lah ...dan di sini tak de jual coklat okey...cuma yang best kat sini adalah dekorasi tempat tu yg ala2 english style...cantik sangat ..di sebab kan ini restoran dan ianya hanya di buka pada pukul 4pm..kami hanya datang kesini untuk berfoto saja..tiada bayaran untuk masuk kesini..dan sila lah print map chocholate ville ini siap2 ..sebab kebanyakan driver teksi pun tak tau tempat ni kat mana..

Dari airport ke sini cuma 30minit sahaja..tetapi di sebab kan pemandu taxi kami pun tak tau tempat ni kat mana, jadi samapi di sini lebih kurang 45 minit jugakkk..huhuhu..Memandang kan kami hanya ada 1/2 jam je kat sini,..maka tak delah banyak gambar yg di snap...kerana kami kena cepat2 ke Victory Monumen (VM), dan driver taxi cakap takut jalan sesak, memandang kan hari ini adalah krismas, ramai rakyat jelata mau shopping katanyaa.....kami ke VM kerana kamu mahu mengambil minivan ke Pak Cong seterusnya ke hotel kami di Khao Yai...

on d way ke victory monumen

Kami sampai di Victory Monumen (VM) Lebih kurang pukul 1.30 ptg... tambang taxi dr airport ke chocolate ville dan ke VM adalah 500bath/ teksi. Sampai di VM kami dah konpius, mana satu pula kaunter minivan utk ke pak cong?  Kerana ada lebih kurang 4 ke 5 lokasi kaunter yang boleh tahan jauh klu nak tanya satu satu kaunter,..kami pun naik jejantas dan mula bertanya pada mereka yg lalu lalang, mereka pun tak pasti mana satu kaunter minivan utk ke sana. . Akhirnya kami bertanya kepada pengawal keselamatan yang berada di atas jejantas ..nasib baik kami ada print soalan yang telah di alih bahasa ke bahasa thai.. beliau menunjukkan kaunter ke pak cong di bawah jejantas berhampiran 7 elevan..legaa sangat, sbb dekat jer...kaunternya adalah meja empat segi kecik saja dan ada ada tulis pak cong...tak sempat ambik gambar punn sbb penat campur lapar ...kami pun membeli tiket minivan ke pak cong dgn harga 180bath ...bercakap ibarat ayam itik lah kami dgn penjaga kaunter yg agak kurang mesra pelanggan...pfftyhhvbnsz...kami di suruh menunggu di situ, lalu datanglah seorg wanita muda yg membeli tiket utk ke lokasi yg sama dgn kami..penjaga kaunter mengarahkan kami ikut perempuan tu menuju ke tempat parking van ke Pak Cong..ooo rupanya situ cuma kaunter sajoo dan minivan nya pulaa di parking ditempat lain.., didalam van dah di penuhi dgn penumpang tapi pemandu van masih lagi mengisi penumpang lagi sehingga ruang dlm van betul2 padat baru bergerak..lebih kurang pukul 2.30pm, minivan pun meninggalkan Bangkok dan menuju ke Pak Cong ..perjalanan melalui highway dan berhenti sekali di stesen minyak untuk buang air dan akhirnya kami sampai lah di Plaza TaeWa Da Pak Cong pada pukul 5.30pm..sampai di sini Kami pun menelepon hotel Baansaranya http://baansaranya.com/,,mereka menyediakan free pick up untuk ke hotel .. sebenarnya kami dah salah, mula2 kami ingatkan hotel Baansaraya , lokasi nya dekat dengan  jim thompson farm (JTF)  rupanya jauhhhh...bila nak cancel dah tak boleh, sebab dah terlepas date utk cancel... Maka dgn erti kata lain redho jo lah...menunggu hampir 20 minit Sampai lah owner hotel iaitu Mr Supakam mengambil kitaorg..

minivan

Dalam perjalanan ke hotel, kami menanyakan beliau transport ke Jim Thompson Farm (JTF) dia cakap hotel dia mmg tak ada sediakan transport dan public transport pun tak ada untuk ke sana., Kitaorg pun pikir tak apalah, klu tak de k
kitaorg akan call Korat Car Rental untuk ke sana..Sampai di hotel kami pun mandi dan masak2 Hihihi....

Room 391 baansaranya
setelah merehatkan badan dalam pukul 8 malam kami ke Palio di Khao Yai..kami pun ke lobby untuk membuat bayaran dan berjumpa Mr Supakam,  kerana untuk ke Palio,  beliau ada sediakan kereta untuk kami. Sampai di lobby Mr Supakam beritau kami,  dia ada seorang kawan yg sudi bawakan kami esok ke JTF dgn bayaran 2300bath/kereta dr pukul 8am sampai 3pm dan seterusnya menghantar kami ke Korat Terminal Bas untuk kami ke Chiang mai esok ......Wahhhh kami pun Setuju, memikirkan kami pun mcm tak konpiden akan dapat servis dr korat car rental, kerana kami tak ada membuat sebarang tempahan... ok kira setel dah sikit masalah nak ke JTF...

Dari  hotel ke Palio lebih kurang 15minit saja, Palio ni macam Mall seakan di Italy... entahlah aku lom jejak Italy... Maka tak tau ler sama ke takk... hihihi..

bunga yang hidup segar disini..

ni antara gamba yg ada memandangkan Sampai sana dah pukul 8.30pm , kedai pun byk da nak tutup,  Selamat poket memasing... Kitaorg lak datang malam hari krismas.. mmg tak koser depa nak layan kot... Muahaha.. Kalau Korang nak bermalam kat Palio ni pun boleh,,, kerana di sini di sediakan hotel Palio inn.. .. kul 9.45pm Kitaorg call Mr Supakam suruh ambik kitaorg balik ke hotel..Sebelah jer hotel kitaorg ada chocholate factory.. ianya pun restoren western...kat Thai ni,apa aku perasan diorg suka deko2 ala2 europe or english style.. di mana2 mesti jumpa mini windmil depan laman diorang..terutama area pak cong n khao yai ni... Harusler di ingat chocolate ville mahu pun chocholate factory tak ada yer jual coklat  bar yerr... Hihihi. nitee....bersambunggg..