Powered By Blogger

Wednesday 17 July 2013

kuih onde-onde

Hari ni nak citer masak-masak

Puasa kali ini aku blom sempat nak terjah pasar ramadhan, hanya Mr F saja yang beli kuih muih , sbb on d way dia balik dari opis, mmg lalu tempat pasar ramadhan..
Macam biasa , Mr F akan beli kuih muih je lah..sbb aku kan isteri mithali, jadi lauk puasa or tak puasa aku mmg kena masak..sbb Mr F tak suka makan lauk2 yg di jual kat pasar ramadhan..sesekali ada gak beli..klu tak beli langsung tu menipu namanya tul dakk..
Tapi untuk puasa kali ni, kitaorg masih belom pernah beli lauk siap di pasar ramadhan....kuih muih adalah 2 / 3 kali gak dia bawa balik...
Anak ku zaqwan suka sangat kuih tepung pelita, manakala sabrina suka kuih koci., nak jadi kan citer
pada puasa ke 3 Mr F pun beli lah kuih koci lagi,..sedang sedap2 si sabrina makan leh pulak ada anak lipas dalam inti kuih koci tu....tapi tak de lak aku terpikir nak ambil gambar ke apa , lepas tu aku bagitau Mr F....meh sini aku buat kuih pencuci mulut utk buka puasa kali ni, walaupun agak bizi dgn kerja di pejabat, aku try gak buat kuih kesukaan anak aku..
Sakit hati aku dgn peniaga pasar ramadan ni, Tolong rr jaga kebersihan , jangan pikir nak untungggggg $$$$ je.. itu belum lagi dgn inti masam nya, kelapa basi nya, tawar nya..haiihhhh harga pulak mahal..giler sungguhh diorang ni meniaga..
kuih pertama aku buat ialah onde-onde gula melaka..sbb sonanggg je nak buat. Ni kalau nak beli RM2=10biji kecik2 je kan..

Bahan-Bahan
1 cawan tepung pulut
2sb tepung gandum
pewarna hijau - sikit je
Air
Daun pandan
** kelapa parut (ambil putih saja) + sedikit garam halus.
Inti
Gula melaka (potong kocik2)

cara2

  1. Campurkan tepung pulut,  tepung gandum, dan pewarna hijau,  masukkan air sedikit2, uli sampai jadi doh.
  2. Ambil doh sebesar ibu jari, bulat2 kan , tekan sikit di tengah masukkan gula melaka .
  3. Panaskan air dalam periuk masuk kan daun pandan, supaya nak bagi bau, sbb aku malas nak blender daun pandan untuk buat pewarna hijau..
  4. Masuk kan kuih tadi dalam air mendidih , tunggu sampai kuih tu terapung2 di permukaan , tandanya kuih tu dah masak , angkat terus golek2kan dalam kelapa tadi.
  5. hidangkan..senang yg amat...






6 comments:

  1. buah melaka/onde2 ni mmg femes masa bulan puasa kan.. takyah la beli, seciput je rm2.. inti pulak ciput je.. baik kerah anak2 gentel, puas hati makan kan kan..

    ps: suka baca trip pi korea... rindu nak ke sana lagi..

    ReplyDelete
  2. kuih yg sangat femes kannn..tp bln tak puasa malas nak buat
    P/S aku pun rindu nak g lagi, byk tempat lom terjah..busan, jeju..in sya allah.

    ReplyDelete
  3. da seminggu pose smlm baru saya g bazar ramadhan tu..slalu mkn kat umah akak jek tp smlm dia malas.. hadoi lah bapak sume mahal kat sana..nk menangis tgk rege..

    kuih ceconet tecit pn 3 rm2..hamjadah jek peniaga ni amik untung bulan2 pose ni...

    ReplyDelete
  4. @munira
    wah untungnya lah, leh makan kat umah akak.
    tapi mmg mahal semua sekarang,,sib baik bln pose yer
    klu tak...kim salam lah nak menabur jasa pada peniaga2 tu..

    ReplyDelete

ctnora39@gmail.com