Powered By Blogger

Friday 12 July 2013

Korea - Day 3

Hari ni kami semua nak ke Nami Island dan Petite France
Kami bangun lebih awal untuk siap kan bekal nasik untuk ke nami island hari ni..
Pagi ni kas As masak kan nasi goreng untuk sarapan..Thank you kak as..sedapp oo makan nasik goreng panass dgn kopi panas..
Setelah siap kami pun keluar GH tepat pukul 7am menuju ke station subway Chungmuro,
Walaupun ada terdapat kekeliruan di subway station untuk ke Nami Island, maklumlah kami terpaksa menukar 3 train untuk sampai ke sana, tapi orang-orang korea ni baik tauu..mereka sedaya upaya menunjukkan arah yg betul pada kitaorang walaupun masalah bahasa ,,kalau korang nak tau kebanyakan korean terutamanya yang tua2 tak pandai berbahasa inggeris yer,,, tapi semangat membantu mereka perghhhh aku tabikkk lahh...sampai ada sorang ahjumma tu siap tarik2 tangan tunjukkkan kat aku mana line yg sepatunya kitaorang tuju...
mun & G bersama warga tua korea yg nak g hiking..
Setelah hampir 3 jam berdiri atas train, maka kami pun sampai lah di Gapyeong Terminal bas . Train penuh dengan warga tua untuk pergi mendaki bukit..dasyat ooo diorang cuaca sejuk beku pun masih larat lagi hiking..kalau aku baik dok bawah selimut kot..hheheheh
sampai je kat Gapyeong terminal bus kami pun beli lah tiket gapyeong bus tour dengan harga 5k won /sorang . Dengan ada nya tiket ni korang boleh gunakan bas yang sama untuk ke petite france dan morning calm garden.
kami sampai disini pukul 10.45am bas baru je bertolak , kami terpaksa menunggu bas berikut nya iaitu pada pukul  11.15am. Sambil2 tunggu bas datang sempat lah kami makan biskut dan minum kopi yang kitaorang bawak siap2 tadi..hehheh
Bas pun sampai, ajuhsi (pak cik) bas tu pun mengalu-alukan kedatangan kami dan citer serba ringkas route bas , bagi info sedikit pasal nami island tak sampai 5 minit dalam bas kami pun sampai kat nami Island..wakakkaka

Nami Island
Pulau Nami ni terletak di Chuncheon 1.5jam dari seoul.Pulau ni popular dikalangan pelancong sejak drama " "winter sonata" di buat di sini, watak utama nya  pula ialah kang jun sang dan jung yu jin.
Nama pulau nami diambil sempena nama Jeneral Nami seorang pahlawan korea yg berani. Disini juga terdapat kubur jeneral Nami .
Nak masuk sini korang kena bayar 8k won /sorang untuk naik feri menyeberangi ke Nami island tu .teruja kitaorang bila nampak bukit2 gondol di situ di saluti salji memutih..air dalam tasik tu pun dah keras jadi ais batu,,setiap kali feri melanggar ketulan ais aku terbayang citer Titanic hehhe,,10 minit je dalam feri dah sampai kat pulau nami tuu..kat sini pun ada flying fox untuk ke Nami island.kalau korang sanggupp cubalahh okk...

dalam feri ada TV ha...tp sempat jeling je lah , mana sempat nak hayati

bukit bukau di selaputi salji

ketulan ais dalam tasik

Jejak je kaki kat pulau ni, suasana sekitar memutih dgn salji.. kami semua terpisah menjadi 3 kumpulan  mengikut haluan masing2 hahha..1) G n Mun , 2) zaty, kak As, Nani, 3) Kami -- aku , sal dan linda pulak  apalagi berjalan sekejap berhenti ambik gambar,, ehh sana eehh sini plak eeii sanun pulak hahha kalau boleh setiap inci tempat tu nak ambik gambar (hoverrrrrrr sesangattt) maklum lah pestime nampak seleji..ada keterujaan dan kejakunese sikit ..hehhe..tapi nak berjalan punya lah hati2 okehhh...maklum lah kat dalam tanah bersalut dgn ais dan sesangat licin , silap langkah korang boleh terguling , ramai je yang jatuh gedebuk, sampai ada yang patah lensa kamera tau..eiiii syukur kitaorg tak kena..rasa nak tergolek mmg banyak kali lah.

Setelah berjalan beberapa meter , kami rasa macam jauh sangat pulak nak sampai ke lokasi winter sonata tu di tambah dgn cuaca yang sejuk beku...jadi kami decide nak naik train,kena bayar lah 2k/sorang dan diorang  akan hantar sampai ke lokasi tu..wahh dalam train ada heater okehh..rasa macam nak duduk dalam train tu sambil melayani permandangan yg sungguh indah...
                                         train 2K zass sampai lokasi winter sonata..hehhe
Turun jer dari train ambil gambar lagi..pastu masuk kedai souvenier , aku tak beli apa pun, linda je beli T-shirt, setelah ambil gambar kat lokasi wajib hampir 1 jam  , kami pun dah kelaparan , apalagi masuk lah ke drama cafe..kat sini mmg ada jual makanan Halal, aku pun order lah nasi goncang saja..sambil share makan dgn linda dan sal, kami campur lah nasi goncang dgn bekal yang kitaorg bawak pagi tadi..kenyang.
Nasi goncang (Nasi putih, telor mata, kimchi).sedapppp je masuk tekak..

belakang kami ni lah drama cafe - ada nasi goncang
Lepas makan aku dan linda keluar ambil gambar lagi... Sal dah tak larat , sakit kaki dan kesejukan dia nak duduk dalam cafe...kat luar cafe jumpa plak dgn group zaty, kak As dan nani yg juga dah kesejukan,.
setelah snap berpuluh keping gambar kami pun jumpa dgn G dan Mun semula, jadi kami semua masuk lagi satu cafe untuk minum hot coklat,,yang lain nak solat..kalau korang nak tau kat sini memang ada tempat solat  disediakan..kat sini ramai lah kitaorang jumpa orang2 malaysia..ada yang peramah ada gak yang tak berapa ramah..hehhe biasa lah tu...setelah selesai semuanya kami pun bergerak meninggalkan Nami Island untuk ke Petite France..
haruslah berfoto kat sini "winter sonata"

musolla

saranghaee
jom g petite france plak...babai kang jun sang..
Petite France
Petite france ni ala2 Colmar Tropicale kat Bukit tinggi Pahang, cuma kat sini terkenal sebab menjadi lokasi drama2 korea, untuk sampai ke sini adalah lebih kurang 20minit juga dari Nami Island menaiki taxi,
sepatutnya kitaorang naik gapyeong bus tour tadi, tapi bas baru je berlepas, jam pulak dah menunjuk kan pukul 4pm,,kami takut petite france tutup jadi kami menaiki teksi kena bayar 18K/ per taxi ,kami ambil 2 taxi.. Jalan nak ke petite france ni bengkang bengkok dan kecik , Ahjussi yang bawak taxi tu pulak macam penah berlumba kat litar sepang memandu dgn sangat laju..aku plak asyik remind dia " Ahjussi , please be careful okeh,," aku tak mau lah bermalam kat hospital korea ni...aiyoooo..sehingga mengganggu tumpuan aku nak menikmati view sepanjang jalan ..sampai je kat petite france kami cepat2 beli tiket,..lupa dah berapa harga tiket masuk..cantik tempat ni , nak explore lebih2 pun sebenarnya kami semua macam dah tak larat sampai menggigil.,, posing sikit2 je dah , aku, sal, linda , nani duduk lah menunggu yang lain kat dalam pondok pengawal...tunggu punya tunggu akhirnya zaty dan kak As pun turun, pastu Mun n G plak sampai..kami menaiki bas terakhir untuk ke station bas gapyeong pukul 6.15pm,.

with zaty & linda

joooommm balikk,..
Bas penuh dengan penumpang , dah petang macam2 bau ada..kami terpaksa berdiri, G cakap dia macam rasa nak muntah, bas berhenti je dia meluru ke pintu bas, si ahjussi driver tu ingat G nak turun, dia pun cakap belum sampai (yeogiga)sambil  tangan buat cross..hahahah...buka je pintu melambak muntah G masa tu,,sib baik dia tak lembik masih boleh jalan..tp muka pucat giler, kesian betul..sampai station bus Gapyeong kitaorg pun tunggu lah train nak balik ke seoul..train balik pun penuh dengan manusia... berdiri lah kami semua 3 jam lagi sampai ke seoul..
Sampai je GH, anak2 dara masak nasi dan panas kan lauk pauk brahim..dah kenyang semua masing2 pun memulakan sesi urut mengurut..hehhehe ada yang urut kaki sendiri , tapi G di urut oleh mun..setelah makan ubat pain killer semua pun ZZZZZzzzzzz